יושב ראש עמותה: כך תתנהל נכון כלכלית

מי שפותח עמותה או מפעיל אחת כזאת, יודע שמדובר בהקמת מערך של אנשים שפועלים יחד כדי להשיג מטרה מסוימת – בדרך כלל כזאת שנועדה לסייע לאדם ולסביבה. בישראל יש יותר מ40 אלף עמותות רשומות שרבע מהן פעילות ומבצעות מגוון  צעדים כדי לקדם מטרות שונות. יושבי ראש של עמותות יכולים ליהנות מהקלות מס ושאר הטבות בשל העובדה שמדובר בתאגיד שאינו למטרת רווח המבוסס על יוזמה מבורכת שהמדינה מכירה בה. אבל כיצד מנהלים כלכלית עמותה כך שהיא תוכל להחזיק מעמד ולהמשיך לפעול? הנה מספר טיפים פיננסיים להתנהלות נכונה:

יצירת קשר עם תורמים

מרבית העמותות בישראל פועלות באמצעות תרומות אותן מעניקים פילנתרופים. לעתים התרומות יגיעו מהציבור הרחב או מגיוס כספים שנעשה בעת אירוע חגיגי או פעילות של איסוף תרומות בדרכים שונות. בעזרת תרומות לעמותות רבים יכולים להקציב משאבים למטרות מסוימות, כמו הקמת ספרייה עבור ילדים שגרים באזורי פיתוח, או הקמת שטחים גדולים לכלבים עזובים. תכננו מערך תרומות שבאמצעותו קל יהיה לגייס כספים והסתייעו באנשים שיודעים כיצד לאסוף תרומות בדרכים יעילות כמו שליחת מכתבים ומיילים, ארגון אירועים, יצירת קשר ישיר עם תורמים וכולי.

יושב ראש עמותה - כך תתנהל נכון כלכלית

בניית תקציב

כל עסק, ארגון, מוסד או חברה בונים תקציב שבאמצעותו הם יפעלו למען קידום מטרה. גם עמותות עליהן לבנות תקציב באופן נכון בעיקר כזה שיתבסס על דוחות שנתיים. את הגשת התקציב למדינה – שמאפשרת בדרך כלל מימון – אפשר להגיש בין ה1לינואר עד ה31 בדצמבר. את התקציב מכינים פעמיים: בפעם הראשונה בשנת הכספים שמתחילה מינואר עד דצמבר ולאחר מכן מיוני עד סוף השנה. בכך אפשר להגיש דוחות למס ההכנסה ולקבל את ההטבות שניתנות לעמותה. בניית תקציב באופן מקצועי תסייע לתחזוקה של העמותה, לתשלום לעובדים, לפעילות המתקיימת בשטח ולשאר הוצאות.

מעקב אחרי רגולציה

חשוב בזמן הניהול להתעדכן כל הזמן בשינויי נהלים הקשורים לעמותות. לעתים אפשר להוזיל עלויות בצורה משמעותית במידה ותדרשו זכויות והטבות שעברו תהליך של חקיקה. הישארו תמיד עם היד על הדופק.

התייעצו עם מומחים בניהול פיננסי

כדי לנהל נכון את כספי העמותה רצוי להתייעץ עם אנשי מקצוע כמו מנהלים פיננסים יועצים ארגונים ושאר בעלי מקצוע שיכולים לאפשר חסכון בעלויות, התפתחות מקצועית וניהול כספים בצורה יעילה יותר. המומחים יסייעו לכם בהתמודדות עם אתגרים של הוצאות ומיסוי.

היו מאוזנים

חשוב לנהל את הכספים ואת התרומות בצורה מאוזנת. אל תשימו את ‘כל הביצים בסל אחד’. פזרו את התקציב על גבי פעילויות שונות וע”פ תוכניות שאתם רוצים להוציא לפועל. לדוגמה: אירוע התרמה יכול להיות מתוקצב בתקציב גבוה משום שהציפיות לגבי הכספים שיכנסו לעמותה גבוהות. עם זאת חשוב לא להשקיע את כל התקציב באירוע אחד, אלא לחלקו בין מגוון פעילויות. בצורה מחושבת ונכונה תוכלו להבטיח שהפעילות הכלכלית של העמותה תהיה נכונה, חסכונית ואפילו רווחית!

 

 

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support